Úvod do ligového hraní - Race for the Kingship

Čas se znovu nachýlil a blíží se konec starého roku. Stejně tak ve Westerosu nadchází významný čas, kdy známé veci mají jinou chuť, mocní se stávají bezmocnými, namísto ledových střípků zimní vánice se objevuje nesmělé slunce počínajícího léta. A válku, tu bestii od počátku věků nahradila... jiná VÁLKA. Nastává nové kolo soupeření nejmocnějších rodů Westerosu, které má v čase všeobecné nejistoty jen jednu neotřesitelnou jistotu - na konci bude na vrcholu potravního řetězce moci jen jeden rod a ten zvítězí.

Tímto kratičkým flavour textem bych rád uvedl nový herní mód karetní Hry o Trůny. Než se však dostanu k vlastnímu popisu toho, co to obnáší (nebojte se, nebude to nic strašného {:)), tak bych rád krátce popsal účel toho všeho. Po překotných rozhodnutích FFG a negativnímu ohlasu, který to s sebou přineslo bojuje řada komunit o svou existenci, jako celek. Do toho přicházející nováčci, podníceni ponekud zmatečnou propagací FFG a především silnou předlohou a nacházejí komunity jen částečne funkční. Což může mít za následek nejprve jejich zmatek, který posléze přejde v rozčarování. A to je základní věc, které je třeba se vyhnout.
Pokud se podíváme do našich domácích luhů a hájů, tak probíhají jakési "pražské čtvrtky", které dodávají zdání, že se něco děje a že je komunita aktivní, nicméne je to poměrně nahodilé. Na jiných místech jsou však herní setkání víceméně náhodná, závislá na aktivitě nekolika jedinců a někde dokonce i zcela utichla a některí jsou tak zcela odříznuti od přátelského hraní. Turnaje, které jsou vynikajícím místem setkání v příjemné atmosféře se konají bratru jednou za měsíc a často v termínu, kdy mnozí nemohou dorazit (nelze vyhovět všem - tohle není ospravedlnění, spíše popsání příčin a faktů). Proto jsem došel k záveru, že je třeba v těchto težších časech vyslat nový impuls, chuť změny ve vzduchu a přemostit relativně "hluché období" mezi turnaji novou motivací, příjemným kláním. Snad budete této mé myšlence nakloněni {:)

Základními devízami ligy jsou:

1. Naprostá dobrovolnost (menší porce zápasu než turnaj a lze upravovat)
2. Možnost upravit si obsah ligy
3. Propojení Melee a Joustu - opět volitelné
4. Speciální ligové mechaniky - možnost zvláštních her

Liga se skládá z týdnů a 6 týdnu představuje 1 ligové období, sezónu ve Westerosu. Minimální počet participujících v delším období jsou 4 hráči. V jednom týdnu se bude konat tzv. "Ligový večer" (v případě Prahy asi onen zaběhnutý čtvrtek), kdy se odehraje jeden Melee a zpravidla dva Jousty - ty se losují náhodně mezi participujícími. Každý hráč má poté právo kdykoliv, kdekoliv a jakkoliv sehrát ješte až dva další Jousty proti rozdílným soupeřům (muže to však být i hráč, se kterým hrál na "ligovém večeru"), jejichž výsledek poté klidně přes net nahlásí mé osobě.
Platí tedy, že každý hráč může v týdnu odehrát 1-4 jousty, podle své chuti a 1 Melee (nemusí hrát žádný, ale to už se Ligy pochopitelně neúčastní){:)
Bodování se děje v tzv. points of power (PoP). Za výhru v Joustu jsou 3 body, za prohru bod 1 (reflektuje situaci, že i porážkami rod a hráč lépe poznávají sami sebe a momentální pozici ostatních rodu/hráčů).
Za každou výhru v Melee jsou pouze 2 body (nižší bodové ohodnocení v moci reflektuje "spoluvinu" jiných rodu při nástupu k moci na základě "kingmaking"). Protože preferovaným počtem hráčů jsou zpravidla 4 pro rovnováhu Melee, je maximálním bodovým ziskem pro víteze 6 bodů (3 výhry). Všichni ostatní obdrží podle příslušného počtu výher (a nedostávají body za porážku od těch výše postavených) a poslední opět 1 bod za porážku.
Preferovaným formátem bude momentálně Standard s tím, že od roku 2009 by se měl strídat s nováčkovským formátem LCG (bude-li zájem), abychom se neodstřihli od možnosti ovlivňovat "příběhovou kampaň" (Storylines campaign). Tak budeme zároveň vstřícní i vůči případným dalším nováčkům. Ale samozřejme tohle rozhodnete spíše Vy, podle toho, co budete chtít a ještě to podrobíme v budoucnu debatě {:)
Devíza dobrovolnosti je tedy jasná - jedná se jen o takové pohodové zpestření. Devíza upravení spočívá v tom, že vy sami si vybíráte, jakého zápasu a kolika se vůbec budete účastnit. A u nekterých máte možnost určit i kdy a jak {:)
A teď zbývá, abych se na chvíli podíval na speciální mechaniky.

Nakonec zbývá pojednat o speciálních mechanikách, které by měli ozvláštňovat běžné hraní. Každá z těchto mechanik, o kterých pojednám níže, by nám měla do herního prostředí přinášet něco navíc z knihy. Tím pádem trochu také umocnit zážitek.
První z nich je mechanika věnující se vztahu mezi rody. Protože jednotlivé týdny ligy mapují měsíce ve Westerosu, mění se príslušně i vztahy mezi rody. Narůstá žárlivost, obavy, ale i sebeuspokojení. A mocné domy si hledají cestu, jak se postavit do co nejvýhodnějších pozic.
A proto je tu mechanika Rivality a její protichůdné dvojče v podobě Favor mezi rody. Jednou za čas mezi některými zvláště antagonistickými rody dojde k výbuchu Rivality. Taková událost se ohlásí na zacátku ligového herního týdne a vždy když dojde ke střetu mezi rody v rivalitě efekt je následující. Vítěz tohoto střetu, protože splácí krvavý dluh úspěšne, získává o 1 bod moci navíc (v Joustu tedy 4 body a v Melee 3 za výhru) a poražený, protože utrpěl značnou část újmy na cti nezískává žádný bod.
Favor naopak reprezentuje předávání daru mezi rody, činění laskavostí a hledání cesty k byť i jen částečnému momentálnímu porozumění. Dojde-li ke střetu mezi takovými rody, jedná se pravděpodobně o nešťastnou náhodu, malou půtku nějakých lenníků na okraji léna ci alodia a je to velmi politováníhodná událost. Proto vítěz tohoto souboje získá o 1 bod moci méně (tzn. 2 v joustu a pouhý jeden jediný v Melee, což se rovná porážce) a poražený získává stále 1 bod beze změny. I z politováníhodné události se lze poučit, trebaže je to poučení hořké.
Mnohem vetší důsledky však může tato mechanika rivality-favor mít pro Melee, kde v prípade, že se obě mechaniky sejdou, mohou vyvolat zajímavé preference a změny cílů i snažení a dokonce i vyvolat tzv."Littlefinger variantu" (tedy 2 vs. 2) {:)

Někdy se však může stát, že posuny v rovnováze moci a té "the only game that matters" jsou natolik významné, že se zcela převrátí situace a rody to musí vzít na vědomí. Proto se objevuje mechanika Turn of Tides, tedy zvratů událostí. Jednou za delší čas se také ze začátku ligového týdne může vyhlásit tato mechanika.
Rody bojují o místo na výsluní a cyklicky se objevují až na vrcholu potravního řetězce moci. Ve chvíli, kdy se momentálně objeví tento "predátor predátorů", tak přijde jeho čas.
Každý mocný rod má svůj čas a tak se můžete těšit na:

Time of the Wolf
Time of the Kraken
Time of the Stag
Time of the Vipers /množné číslo je schválně/
Time of the Lion
Time of the Dragon

ale také i na:

Time of the Twins
Time of the Flayed lords
Time of the Beggars
Time of the War refugees

Protože nejen mocné rody, ale někdy se i hlas zdola může ozvat a ukázat svou sílu.
Efekty těchto časů budou spočívat v dočasné "manipulaci" s traity, afiliacemi či dokonce bude dočasně možné povolat již zakázané karty a upravovat tak velmi knižně herní formáty. Ale jen dočasně, neboť moc nesetrvává v klidu a její hladina se často mění. Přicházejí totiž Turn of Tides.

Ještě se vrátím k dovysvětlení ligového týdne.
Ligový "týden" se tedy skládá:

1. Ligový "večer" /lhostejno v jaké denní době se koná, jde pouze o označení/

- volitelný Melee
- volitelný dvoukolový Joust

2. "Volné zápasy"

- volitelný Joust
- volitelný Joust

Všechny tyto komponenty jsou plynule odebratelné či je lze přidat. V případě, že se člověk zúčastní byť i jen jediné z nich, tak vstoupil do ligy a je jejím účastníkem. Hovořil jsem o minimálním počtu 4 hráčů, což je regule FFG, ale protože mohou mít některé komunity potíž se vždy v tomto počtu sejít, je možné konat ligový "večer" i ve 3.
Na ligovém večeru je třeba hrát s jedním balíkem (Jousty se hrají jako první dvě kola turnajů - náhodný los a pak přiřazení švýcarem), zatímco na volných zápasech je možné každou z těch dvou her odehrát s balíkem jiným (často se také konají jinde a v jiném čase, jak má kdo čas a chuť). Na volných zápasech není možné oba Jousty hrát s jedním a týmž člověkem (výjimkou je chvíle, kdy potkáte protivníka se kterým jste v daném týdnu hráli na "večeru" a podruhé s ním hrajete jeden z volných zápasů).
Uznat jako plnohodnotnou ligovou hru lze i hru přes Skype, což je zvláště výhodné pro členy komunity, kteří nemají spoluhráče a jsou příliš daleko na frekvenční dojíždění.
Melee je doporučováno ve 4, nicméně je hratelné i ve třech s doporučením pravidla speciální rotace multiplayerových titulů. Je možné se účastnit i pouze Melee, pokud jsou hráči, kteří ho výrazně preferují.

V těchto možnostech se snad skrývá variabilita a upravitelnost ligy, o které jsem hovořil. V podstatě se dá ušít na míru dané komunitě a dokonce upravit i její časová frekvence, kdyby nevyhovoval týdenní mód (samozřejmě s tím, že v týdnu velkého turnaje se liga zpravidla nekoná). To umožňuje i využití pro komunity, jejíž členové mají menší možnost se potkávat častěji a v menším počtu než hojném.

Snad jsem vnesl ještě trochu světla do módu ligy, který je na prahu svého spuštění :)

O vyhlášené lize můžete diskutovat v tomto vlákně.