Základy deckbuildingu (by Dandali)

Základy deckbuildingu

Stavbou decku vše začíná. Nelze ji podcenit, ale na druhou stranu - bez zkoušení, zpětného a opětovného upravování, ani dovést k dokonalosti.
Pro mě osobně je tou nejhorší a zároveň vlastně nejkrásnější částí :-)

Pro začátek je vhodné určit si, co zhruba by měl deck dělat. Bude "jen" zabíjet? Bude mít hromadu překvapení v podobě event? Bude levný? Nebo naopak bude "těžký", ale silný? Útočný či obranný?
Začátečník však většinou zpočátku neví, co od decku čekat a zároveň nemá dostatečný card pool, aby mohl své případné sny efektivně uskutečnit.

Nejjednodušší metodou se pak jeví "postupná stavba". Nemáte konkrétní představu, ale víte, že máte nějaké dobré karty, které se vám líbí a chcete je použít. Shromáždíte tedy ty, které si myslíte, že za něco stojí. Z nich vyberete základ, u kterého máte pocit, že by mohl nějak spolupracovat. Je jedno, jestli to jsou charaktery se stejným crestem, eventy v různých podobách, ale s obdobnou funkcí, lokace, které spolupracují s attachmenty či čímkoliv jiným. Tohle bude "jádro" vašeho decku. To, co by mělo "odvést nejvíce práce". Nesmíte však deck nechat zahltit těmi krásnými věcmi, musíte myslet i přízemněji - na zdroje a nutné oběti.

Druhou možností je shromáždit větší hromádku karet, ze které budete deck postupně "brousit". Řekla bych, že většinou nedostanete tak dobrý výsledek a navíc je mnohem obtížnější karty postupně ubírat než je do decku přidávat ;-) Nicméně je to jedna z cest a někomu může (zvláště třeba zpočátku) vyhovovat.




Bez čeho se zřejmě neobejdete

lokace

  • income - charaktery a ostatní věci musíte za něco vykládat - musíte tedy do decku umístit dostatečné množství lokací, které poskytují "zlaťáky" nebo ostatní karty slevují. Kolik jich přesně bude záleží na tom, jak drahý deck stavíte, jak velký income vám poskytnou ploty, ale řekněme, že zhruba se jejich počet pohybuje kolem deseti.
  • influence - jestliže chcete hrát karty, které se platí influencí, musíte to při výběru lokací zohlednit a vybírat takové, které poskytují i influenci, případně používat její dodatečné zdroje - attachmenty a charaktery či čistě influenční lokace.



charaktery

  • claim soakers - charaktery, které jsou levné - tudíž vám pomohou hlavně v setupu (abyste vyložili co nejvíce karet a mohli si jich tedy více přibrat) a později budou sloužit jako "potrava" na claimy.
  • silné charaktery - takové, kolem kterých se ti malí budou motat a obětovat se, aby vaše důležité charaktery přežily. Charaktery s abilitami, dobrými keywordy, spolupracující s ostatními složkami decku - prostě ti, kteří "něco umí" (pokud něco umí i claim soaker je to samozřejmě jen dobře). Silní rytíři, krásné ženy, vychytralí špehové, mocní vládci a moudří starci.



náběr

  • možná existují decky, které se bez nějakého dodatečného náběru obejdou, ale s ním to vždy půjde lépe. U některých rodů je obtížné dosáhnout přibírání karet jinak než jen klasických dvou v draw fázi, ale jde to. Občas kvůli tomu musíte obětovat jiné věci, ale stojí to za to. Díky většímu náběru budete mít mnohem více možností, dříve vám přijde to, co potřebujete.



Bez čeho se obejdete, ale nebude to ono

eventy

  • koření každého správného decku - jejich možnosti jsou značné. Často se používají ty na dodatečný náběr karet (Watching the Heavens, případně u Targaryenů Perished in Flame), rušení soupeřových event (Paper Shield) či jiných efektů (u Martellů Vipers Bite), ale mají i mnoho jiných podob.
  • umožňují náhlé přidávání či ubírání síly, cílené zabíjení charakterů, odstraňování attachmentů, odebírání ikon, ničení lokací, povstávání vlastních charakterů a mnoho dalšího.



attachmenty

  • můžete volit mezi těmi, které posilují vaše charaktery (či poskytují výhodu na lokacích) a těmi, které ničí soupeřovy charaktery (znemožňují jim útok, ubírají sílu, ruší texty, traity) a lokace.



S eventami a attachmenty to nesmíte přehnat, protože by se vám pak mohlo stát, že v klíčový moment, kdy potřebujete vyložit charakter vám přijde eventa a attachment, který navíc nebudete mít na koho "navěsit".





S tím souvisí asi největší problém každé stavby decku - udržet se na přijatelném počtu karet. Existují extrémní případy, kdy ani větší velikost nevadí, ale to se jedná o specifické buildy. Z vlastní, několikrát potvrzené, zkušenosti mohu říct, že šedesát je ten nejlepší počet. Donutí vás to zvážit, co opravdu deck potřebuje a co jste tam dali jen proto, že se vám to líbí. Deck vám pak bude při následné hře posílat jen to, co budete zase potřebovat vy.


Při "standardním buildu" zkuste dodržovat určité zásady. Deck by měl obsahovat přibližně polovinu charakterů (aby vám při každém dobrání 2 karet v draw fázi přišel alespoň jeden charakter, abyste měli co vyložit) a jak již bylo řečeno výše cca 10 income lokací. Zbytek - tj. 20 karet zbývá rozdělit mezi eventy, attachmenty a efektové lokace. V decku nemůže být vše. Chcete-li být silní do event, omezte attachmenty a naopak. Nějaká ta efektová lokace se hodí vždy (přidávání/ubírání síly, vyjímání charakterů z challengí, přidávání/odebírání ikon), ale ne vždy je na ně místo.



Ve zkratce

  • držet deck co nejblíže počtu šedesáti karet - ideálně přesně
  • mít vyvážený poměr levných a drahých charakterů (co je to ta "vyváženost" už závisí na konkrétním decku, ale řekněme že 10 charakterů s cenou 1 - 2 rozhodně využijete)
  • dostatečný počet income lokací (ale zase nebýt megaloman, ať máte za zlato i co vykládat)
  • donutit karty spolupracovat
    • tj. pohlídat si, pokud eventa funguje na charaktery s určitou kombinací ikon, aby jich tam byl dostatečný počet
    • když chci posilovat své charaktery attachmenty, aby jich většina nebyla "no attachments"
    • když chci pomáhat určitým typům karet (knightům, noble charakterům, maesterům), aby jich rovněž bylo dost
    • když mám devět event, které se hrají pomocí influence, aby jí v decku bylo spíše více než méně
  • unikátní věci hrát povětšinou jedenkrát, jsou-li důležité dvakrát, je-li na nich deck postaven pak třikrát (ale to jsou výjimečné stavy)
  • eventy naopak držet většinou na počtu tří kopií, jsou-li spíše zpestřením než určující, pak dvou, pouze v ojedinělých případech jedné
  • pohlídat si počet limited lokací - keyword "limited" je sice obranou proti některým negativům, které by vaše lokace mohly potkat, ale když budete mít v ruce tři a možnost vyložit jen jednu za kolo, opravdu vás to nepotěší. Kolem šesti je to tak akorát.




Pro mírně pokročilé
Kromě toho, že chcete, aby váš deck uměl způsobit problémy soupeři, měli byste po decku chtít také to, aby byl schopen vypořádat se s problémy, které způsobí soupeř vám.
To je samozřejmě velice široký pojem, ale zjednodušeně to lze rozdělit na schopnost:

  • cancel - možnosti rušit eventy a jiné triggered efekty, které na vás zkouší soupeř. Příklady: Paper Shield, Countered Plots, Vipers Bite, Queen of Thorns, Saltspear a další. Částečná ochrana před nepříjemnostmi také spočívá v charakterech imunních vůči triggered efektům (v lepším případě pouze immune to opponents character abilities).
  • vypořádání se s lokacemi - možnosti jsou v podstatě tři - můžete lokaci "vyblankovat" pomocí attachmentu, můžete ji diskardovat či si ji můžete na kratší či delší dobu "půjčit".
  • vypořádání se s attachmenty - ať se jedná o attachmenty, které udělají z protivníkových charakterů neklekající trikony s jedenáctkovou silou nebo attachmenty, které udělají z vašich charakterů nepoužitelné trosky, je dobré umět s nimi něco udělat.

V málokterém decku budete schopni skloubit všechny tyto schopnosti. Většinou si musíte vybrat, co je pro vás nejdůležitější, případně to risknout a něco "vypustit".

Kromě toho možná budete ještě po decku chtít, aby byl schopen vaše charaktery extrémně chránit - save - většinou greyjoy specifická záležitost, ale jestliže máte několik důležitých charakterů, o které nechcete přijít, zřejmě si nevystačíte jen s duplikáty. Každý rod má nějakou možnost (helmy, zbroje, ochránci královny, kingsguardi)




Plot deck
Poté, co máte sestaven deck, musíte postavit ještě plot deck. Vzhledem k tomu, že bude značně určovat charakter jednotlivých kol, je záležitostí neméně důležitou.
Měl by obsahovat:

  • "high income plot" - nejjednodušší volbou je asi Conventions of War s čísly 6-6-1, případně rodově specifické Fury of the ... (5-7-1) nebo Gathering Storm (5-6-2) - bude většinou prvním plotem, který budete hrát, než si vybudujete dostatečné "income zázemí" z lokací
  • reset - abyste mohli zbrzdit soupeře, když bude příliš silný a vy slabší. V současné době jsou tři možnosti - Wildfire Assault (zabití všech kromě tří charakterů), Winter Storm (diskard kromě tří charů) a Valar Morghulis (zabití všeho). Nejdostupnější a nejobecněji použitelný je Wildfire Assault.
  • dvojkový claim - alespoň jeden využijete - můžete použít již zmiňovaný Gathering Storm či jakýkoliv jiný a některé decky využijí dvojkových claimů i více. Vzhledem k tomu, že některé karty s výškou claimu manipulují, můžete kromě jednoho fixního dvojkového umístit i nějaké "potenciálně dvojkové".
  • technické - tady už s obecnými radami nevystačíme. Tyto ploty přizpůsobujete konkrétnímu buildu decku - ploty vyhledávácí, posilující, poskytující výhody, zabíjecí...

Také se vyplatí zvážit, nakolik váš deck spolupracuje s traity na plotech (military battle, intrigue gambit, power struggle) a při výběru plotů přihlédnout i k tomuto. I tady platí, že nejlepší je vyzkoušet při hře a případně upravit :-)
Drobná poznámka nakonec - pozor na ploty s kingdom traitem - některé přestávají být funkční, když máte více než jeden v použitém plot decku. Proto se doporučuje mít v plot decku vždy jen dva kingdom ploty.

Věřím, že vám můj text bude k užitku a stavba decku půjde hezky od ruky :-)

Komentáře

taky velmi pěkné shrnutí deckbuildingu, v některých věcech podobné jako to moje (opakování matka moudrosti) a v mnohém jiném přináší plno dalších a užitečných informací, zasloužíš si 1*

začala jsem to psát dříve než jsem si četla Tvoje :-) a pak jsem usoudila, že když už to mám napsáno, tak to mazat nebudu a trocha toho opakování se přežije :-) myslím, že (zvláště u těch obecnějších) věcí je dobře, když se sejde více názorů a vytvoří se cosi jako "volné pokračování". Začátečník/zájemce si pak (má-li k tomu dost sil) přečte různé přístupy, z každého si odnese něco a nakonec z toho utvoří svůj vlastní přístup :-)

nechtěl jsem to nějak kritizovat, jen chválím, čím toho tu bude víc tím to bdue lepší, taky se říká kolik lidí tolik názorů že, každý má rád něco jiného a něco nesnáší a taky to ve své verzi nezapomene zdůraznit, takže takhle to bude aspon objektivnější, zas tu ale vidět 10 návodů na deckbuilding by bylo docela opruz :)

navíc ty máš i obrázky a to je +

však já to jako kritiku nebrala :-) spíše jsem se snažila vysvětlit, že jsem Ti nechtěla "konkurovat", ale spíše na Tebe navázat :-)